Moonjam
Vi fejrer vores største comeback ind til dato..:
Efter 3 års hårdt arbejde – ca. 40 jobs om året og hvad der dertil hører – er vi kommet helt op i toppen af den danske rock/pop musik-scene.
Moonjams live-side har aldrig været større, også i forhold til dengang i 80-90`erne, hvor det hele startede:
Pinsekarnevalet 1983 i Skt. Peders Stræde, 1985 musicalen “Sarai” på BellevueTeatret, Next Stop Nevada 1987 med “Ticket to Peace”, 100.000 solgte albums af henholdsvis Songs for saxophone fra 1992 og Bag de blå bjerge-albummet fra 1990…
Nogle af de største hits: “Sarai”, “Gennem ild og vand”, “Bag de blå bjerge”, “Annabella”, “Østen for solen”, “Shaida”, “Midsommernat”, Ticket to Peace, “Belisa”, “Salsa Olympia” og tilmed et par Sneakes-klassikere som Skt. Peders engle og Sui Sui, er med på sætlisten…
Moonjam kan præsentere et stærkt hold: Jens Haack sax, Mikkel Nordsø guitar, Henriette Krogh trommer, Rasmus Kærså bas, Morten Kærså keyboards, vokal og Gry Harrit vokal.
MOONJAM MED BRØDRENE KÆRSÅ – DANSK ROCKMUSIK I SÆRKLASSE
Gennem tre årtier har brødrene Morten og Rasmus Kærså sat deres dybe spor i dansk pop og rockmusik.
Som en slags musikalske katalysatorer har brødrene gennemsyret dansk sangskrivning, trends, hits og beats med deres passionerede og stærkt engagerede tilstedeværelse på pophimlen over Danmark i mere end 30 år.
Storebror Morten lagde ud med det legendariske band Sneakers i begyndelsen af 80-erne, og bare fire år efter – hvad der også svarer meget godt til aldersforskellen mellem de to Kærså-musikere – fulgte Rasmus i den grad trop med Danseorkestret, der skød sig ind på scenen med en raketfart mod toppen hitlisterne, som næppe er set siden hen. Disse to markante startskud, positionerede brødrene som stærke inspirationskilder for mange andre sangskrivere, bands og solister, og helt frem til i dag er der spor af melodier og rytmer fra Kærså-brødrenes fuldtonede indspark, hos mange af tidens nye unge rock-pop-kometer.
Mod slutningen af 80-erne dannede Rasmus og Morten, Moonjam. Moonjam, som udover at kunne levere ørehængere og imponerende CD-salgstal, også havde en ekstraordinær inbygget vilje til at sætte præg på samtiden – et orkester der ville mere end bare at underholde, et orkester der var rede til at akkompagnere nedbrydningen af jerntæppet, et orkester der i det ene øjeblik kunne spille i ingenmandsland i verdens mest lukkede dikaturstat, Nordkorea, og i det næste sekund materialiserede sig i Nevadaørknen i USA med syngende rock mod atomvåben. Et orkester der måske nok ville bryde ydre grænser, men som samtidig arbejdede sig langt ind i sjælen med en poetisk følsom dynamik – ofte båret frem helt uden ord, af den karakteristiske saxofon, som i den grad brandede lyden af Moonjam.
Moonjam voksede og blev voksne, og det viste sig at være et musik-fænomen med en tidløs holdbarhed. Fra begyndelsen og op gennem 90-erne blev det til ti albums og en sound der bare var og er Moonjam! Dansk rockmusik i særklasse – men altid og alligevel med international rækkevidde.
I Danmark er Moonjam forlængst blevet en institution – et stykke dansk kultur som samler musikalske ledetråde og spejler et tonesprog med skandinaviske rødder – men en stor del af Moonjam’s lyd har sådan set hele tiden været international, i og med at mange af kompositionerne er instrumentalnumre, ikke mindst på “Songs for Saxophone”-serien. Fra årtusindeskiftet og frem mod nuet er det blevet til flere internationale udgivelser; bl.a. albummet “The Piano” med sangen Yellow Moon, som hittede flot i Thailand, og et af de sidste skud på stammen, den gennemført perfektionistisk tilbagelænede “Raining in Asia”, fra 2009.
Sangene fra “Raining in Asia” udgør en god del af repertoiret på Moonjamkoncert-sætlisten, sammen med de klassiske “Moonjam Flashback-hits”, men også med helt nye sange som er skrevet i forbindelse med Morten’s debut som krimiforfatter; den delvist selvbiografiske Moonjam-gyser: “Bandet og den uskyldige morder”, hvor musikalbummet og romanen faktisk deler titel.